12. februar 2009

SKATTER I MØRKET



O Jesus åpne du mitt øye
At jeg må se hvor rik jeg er.
Jeg har en fader i det høye
Som faderomhu for meg bær.(
Sangboken nr.49)
Denne sangen har vi sunget som åpnings sang på hundrevis, ja tusenvis av møter rundt omkring i landet. Lite tenker vi gjerne på bakgrunnen . Hvordan den ble til.
Bjarne Stoveland forteller at forfatteren Lina Sandell var 26 år da hun stod ved båtripen og såg sin far drukne i bølgene. De hadde hatt en fortrolig og god prat kvelden før, men Bibelordet Lina leste før hun sovnet var underlig: ” Din vei gikk gjennom sjøen, din sti gjennom veldige vann, men ingen kjente dine fotspor.” Salme 77. Da hun denne morgen lamslått står og ser sin far forsvinne i bølgene, kommer ordet tilbake, og blir som et redningstau for henne midt i den bunnløse fortvilelse. Sorgen og savnet var enormt etter denne gode far og venn, men Arne Prøys skriver at inderligheten og medfølelsen ble Guds rike gave til hennes poesi etter denne hendelsen. Få kan sette seg inn i vår sorg å smerte slik som Lina Sandell i sine sanger.
2Kor 1:4:
Han som trøster oss i all vår trengsel, for at vi skal kunne trøste dem som er i all slags trengsel, med den trøst vi selv blir trøstet med av Gud.
Dersom du har tanker eller spørsmål, må du gjerne sende oss en mail.
Hilsen Irene

1 kommentar:

Anonym sa...

Takk for gode ord
til sjel og sinn.
Trøyst,trøyst mitt folk,
seier Herren.